Dywizjon średnich bombowców B-26 "Marauder" nad kanałem La Manche, leci w stronę francuskiego wybrzeża. D-Day 06.06.1944 |
B-26 Marauder (ang. „marauder”, „rabuś”) – amerykański średni samolot bombowy z okresu drugiej wojny światowej, budowany przez zakłady Martin w Baltimore. Warunki przedstawione przez lotnictwo wojskowe, stawiały przed konstruktorami niełatwe zadanie. Potrzebny był samolot osiągający dużą prędkość i zasięg, wysoki pułap operacyjny, 5 członków załogi (prędkość max- 485 km/h, zasięg- 3220 km, pułap- 6100 m przy ładunku bombowym o masie 1360 kg, prędkość max- ponad 560 km/h, zasięg- 4830 km, pułap- 6100 m przy ładunku bombowym o masie 908 kg), oraz uzbrojenie (4 karabiny kal. 7,62mm i 900kg bomb). Wymogom tym sprostał koncern "Martina",
którego maszyna zdawała się tak dalece spełniać pokładane w niej nadzieje, że nawet nie zwrócono uwagi, iż posiadała największy ze wszystkich amerykańskich samolotów wojskowych współczynnik obciążenia skrzydła. Jednak pominięcie tak ważnej kwestii spowodowało, że w chwili wybuchu wojny w Europie złożono zamówienie na 1100 sztuk B-26. Fakt ten miał miejsce przed lotem próbnym maszyny, który nastąpił 25 listopada 1940 roku. Kłopoty zaczęły się wraz z pierwszymi dostawami (1941). Duże obciążenie skrzydła, potężne gondole silników oraz masywny kadłub dawały bardzo dużą prędkość lądowania, doprowadzając w efekcie do licznych wypadków. Jakby tego było mało do wersji B-26A dodano rezerwowe zbiorniki paliwa (komora bombowa) oraz zamiana karabinów na 12,7mm.
B-26 był samolotem o znacznie lepszych osiągach niż B-25. Osiągnięto to dzięki użyciu skrzydeł o bardzo małej powierzchni nośnej, co jednak wiązało się z bardzo wysokim ich obciążeniem.było powodem wielu wypadków, szczególnie podczas startu. W tym okresie
samolot otrzymał bardzo wiele dosadnych i wulgarnych przezwisk jak Martin Murderer (Martin Zabójca), Baltimore Whore (dziwka z Baltimore) i Flying Prostitute (latająca prostytutka). Z powodu wielu wypadków powołano specjalną komisję senacką, której
zadaniem miało być zbadanie przyczyn powyższych problemów.
Przewodniczącym komisji został senator Harry Truman
(późniejszy prezydent USA). Zbieg okoliczności sprawił, że w dniu
przybycia komisji do Avon Park, gdzie trenowali piloci B-26, rozbiły się
aż dwa samoloty i członków komisji przywitały płonące jeszcze wraki.
Jednak mimo to B-26 brał udział w czerwcu 1942 w bitwie o Midway.
Najczarniejszym dniem w historii Maraudera był 14 maja 1943 roku. 11
maszyn z Wysp Brytyjskich miało dokonać, w ramach 8. Floty Powietrznej,
swojego pierwszego ataku na niskim pułapie. Celem było Ijmuiden w
Holandii. Żaden B-26 nie powrócił z tej misji. Najbardziej użyteczny
okazał się po przeniesieniu do 9. Armii Powietrznej, w której latając na
wysokim pułapie wykorzystywany był do wsparcia taktycznego. Zakończył
wojnę z najniższym spośród wszystkich amerykańskich lekkich bombowców
współczynnikiem strat w przeliczeniu na tysiąc misji bojowych.
Często mylony jest z samolotem Douglas A-26 Invader, który od 1948 roku nosił oznaczenie B-26.
Lotnicy Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii,
dostarczali samoloty Martin ”Marauder” od 1942 r. przez Atlantyk trasą
południową w ramach N°45 Transport Group RAF, oraz przez Afrykę w N°1
ADU/ME. Ponadto kilku polskich lotników różnych specjalności służyło w
latach 1944-1945. na stażach bojowych w dywizjonach ”Marauderów”
wchodzących w skład 9 Amerykańskiej Armii Powietrznej.
Bardzo dziwny artykuł.
OdpowiedzUsuńChodzi o mało znany samolot.
OdpowiedzUsuńWszyscy wiedzą o B25, B17 a o tym mało jest informacji .